 |
 |
 |

Istoria critică a românilor
|
Marea misiune a filologiei - afirma B.P. Hasdeu în 1875
- era să împrăstie ceata originilor , să îngăduie
accesul în sorgintea mai intimă până unde nu pot
străbate celelalte stiinte sociologice, să contribuie la
limpezirea celor, mai obscure perioade ale istoriei
nationale. În acest sens Hasdeu a publicat în 1872
Istoria critica a romanilor în foiletoanele Columnei lui
Traian.
În pofida unor contestări trecatoare, în februarie 1873
i se conferă Medalia de Aur pentru istoria natională iar
Parlamentul îi votează un premiu destinat a asigura
continuarea Istoriei critice…
|
DUDUCA MAMUCA
|
Duduca
Mamuca (publicata in "Din Moldova"/ "Lumina", 1863) este
o nuvela ivita in perimetrul literar al anilor 1860 ca
un meteor cazut din alta lume, o scriere fara pereche,
atat prin tema, insolenta si producatoare, cat si prin
stilul degajat, vioi, persiflant, incarcat pana la
saturatie de gaguri, "vitz"-uri, sotii verbale,
calambururi, avand aerul ambiguu al unei improvizatii
care se pune mereu in discutie. La distanta de un secol
si un sfert, textul ne pare inca piparat si "tare",
frondeur pe toate laturile, dinamitand cuvintele, nu o
data ipocrite, ale unei literaturi ce se voia
edificanta, aruncand un val pudic asupra realitatilor
neconvenabile,, totusi cotidiene.
Ce se intampla in nuvela are mai putina importanta decat
modul in care intamplarile sunt relatate. Un student de
17 ani, Toderita, usuratic, pus pe nazdravanii, fecior
de bani gata, mare specialist in ars amandi, isi propune
seducerea actritei Maria, de 16 ani, fiica gazdei sale.
Lucrand de fapt, in folosul unui prieten bogat, baronul
von R., complexat de un nas enorm, el foloseste o
strategie, pe cat de uzata pe atat de irezistibila. In
adevar, "mijloacele" sunt clasice: daruri, un duel
simulat spre a-si pune in valoare curajul si
cavalerismul, o suferinta inchipuita destinata sa-si
induioseze victima. In cele din urma, cand tanara
actrita cade in plasa (si poate mai degraba din
complezenta decat din naivitate), baronul von R. i se
substituie eroului pe intuneric. Insa deliciile amorului
iresponsabil dureaza putin: anuntata de perfidul
Toderita, mama actritei ii surprinde pe cei doi iubiti
in flagrant delict. Baronul va fi obligat s-o ia pe
Mamuca de sotie.
Pe aceasta canava de intriga licentioasa, Hasdeu
grefeaza cu o mare libertate asociativa, incidente
secundare, digresiuni, anecdote, cuvinte de spirit,
aluzii malitioase, intepaturi sarcastice, relatarea unui
vis grotesc, cateva portrete de contemporani crud
batjocoriti (Maiorescu, V.A. Urechia, Octav Teodori -
profesor de drept penal la Facultatea Juridica din Iasi)
etc. Scrisa la persoana I (ceea ce faciliteaza
identificarea autorului cu eroul, sporind revolta
spiritelor cuvioase), derulandu-se rapid, intr-un climat
de sporovaiala glumeata si exuberanta contagioasa,
mimand un jargon de studentime dezabuzata, care nu ia
nimic si pe nimeni in serios, nuvela lui Hasdeu nu eusor
de clasat.Ca orice text deschis, ea sugereaza solutii
interpretative multiple.
Prin setea inepuizabila de experienta, calmul jucat,
lipsa de scrupul, in alegerea mijloacelor, Toderita este
un cerebral lipsit de sentiment, din familia lui
Peciorin, desi - cum ne incredinteaza intr-un tarziu
naratorul - are inima buna (semanand, de altfel, si pe
aceasta latura cu eroul lui Lermontov). Vadit, in orice
caz, e ca romantismul Duducai Mamuca ne apare epurat de
orice aura edulcorata, lamartiniana, solemn patetica.
Autorul se indarjeste parca sa ne destrame iluziile: in
viziunea lui demitizanta dragostea se reduce la
fiziologie, femeia inseamna sex, universitatea e o
fabrica de pedanti, relatiile sociale sunt epidermice,
vorbele mari deghizeaza calcule, interese, rafuieli,
concurente. Totul e trivial , marunt, degradat iar in
mijlocul lumii dezertate de orice transcendenta,
congresul danseaza, incercand sa uite. De aceea, nimbul
luciferic al eroului, de care vorbea Mircea Eliade in
1937 n-are de fapt suport obiectiv. Toderita nu se
revolta impotriva Cerului, nici a Ordinii, e un simplu
juisor, sigur de sine si totusi fragil, dornic de
placeri si, in acelasi timp, dezgistat de vanitatea lor.
El sufera de spleen, da un gol sulfetesc ierparabil, de
aceea si fatal, caci pana la urma il va duce la
sinucidere.
Celelalte personaje sunt confectionate pe acelasi
calapod: nu e vorba atat de imoralitate cat de
amoralitate, caci se situeaza dincolo de bine si rau,
printr-o monstruoasa suficienta. Toti par sa se complaca
in viata pe care o duc, oricat de mult ar sfida ea
normele curente. Doctorul Tucia, spre exemplu, isi ucide
cu usange rece iubita, iar Toderita , care descopera
crima, n-o dezvaluie politiei, spre a-si evita
plictiselile> Logica lui e de un cinism caracterizat:
Presupunandu-se ca legile vor pedepsi pe Tucia, au din
aceasta va urma invierea Soficai? Ca acuzator al
doctorului, in cazul de fata, in loc de a castiga in
opinia publica, oare nu voi fi eu inca banuit pentru
nefasonabila familiaritate cu niste cusutorite? Si apoi,
oare judecatorul nu ma va intreba: de ce n-ai cercetat
reteta lui Tucia chiar azi cand ai auzit cuvintele
lui?De ce oasa idee ti-aveniit in cap tocmai dupa
moartea
|
Răzvan si Vidra
|
Răzvan si Vidra, poemă dramatică în cinci cânturi,
reprezentată în premieră în 1867 este drama individului
apăsat de prejudecata publică (George Călinescu).
Punctul de plecare l-a constituit un articol al lui
Bălcescu despre Răzvan-Vodă, publicat postum în România
literară (1852).
Destinul lui Răzvan, tigan rob eliberat este cel al unui
erou romantic, de exceptie, evoluând în situatii de
exceptie. El va cunoaste de-a lungul celor cinci
cânturi, cu titluri semnificative: bucuria măririi dar
si amărăciunea căderii (Un rob pentru un galben,
Răzbunarea, Nepoata lui Motoc, Încă un pas, Mărirea).
Proiectat pe fundalul veacului al XVI-lea (social,
politic), Răzvan, tigan rob devenit liber, urcă treptă
cu treaptă: devine căpitan de haiduci, ofiter în armata
lesească, hatman si apoi domn, demonstrând calitati
deosebite. Lupta împotriva prejudecătilor epocii
constituie principalul element al conflictului dramatic
de esentă etică si psihologică, adăugându-se celui
social. Pe măsura desfăsurării actiunii, conflictul
social (boieri - popor - domn) rămane în umbră
conturându-se din ce în ce mai sustinut cel psihologic,
personajele devenind mai complexe, mai individualizate.
Scriitorul îsi construieste personajul în viziune
populară, ca un luptător legendar pentru dreptate,
suferinta personală topindu-se în răzvrătirea socială.
Ca un erou romantic, el este structurat contradictoriu:
înzestrat cu calitati de exceptie, de care este
constient, dar neputincios în afirmarea lor, apăsat de
prejudecati ce-i ignoră virtutile.
Hasdeu îmbogăteste literatura română cu un personaj
feminin de referintă, reflectând ideile înaintate ale
autorului. Vidra este un personaj complex, viguros, o
prezentă feminină de exceptie, cu o vointă puternică,
ambitioasă si dârză ca un bărbat, cu un clocot de viată
impresionant, amestec din doamna Chiajna si din lady
Macbeth (Eugen Lovinescu).
Bogătia materialului folcloric, sufletul patriotic
impresionant, ideile generoase, democratice, caracterele
bine construite asigură viabilitate dramei lui Hasdeu.
Linia romantică în teatrul de inspiratie istorică
deschisă de B.P. Hasdeu si Vasile Alecsandri este urmată
de alti dramaturgi: Alexandru Davila (Vlaicu Vodă),
Barbu St. Delavrancea (trilogia: Apus de soare, Viforul,
Luceafărul), M.Sorbul (Letopiseti) etc.
|
Etymologicum Magnum Romaniae
|
Etymologicum Magnum Romaniae răstoarnă toate regulile
dictionarelor curente - de obicei impersonale -
afirmându-si un specific propriu inimitabil, constând
dintr-un amestec de metode severe si imaginatie aprinsă,
de eruditie si stil.
Constructia e uriasă, speriind prin proportii, dar e si
însolită, ca un templu babilonian. Ea relevă natura
contradictorie a personalitătii lui Hasdeu, în acelasi
timp print al stiintei si încarnare a demonismului
romantic.
Prin Etymologicum Magna Romaniae, Hasdeu lansa o
provocare la adresa specialistilor care nu-si asumă
riscuri si-si concep stiinta ca o siesta confortabilă.
Provocarea nu rezidă însă nici în principiile asezate la
temelia operei, nici în metoda utilizată; sentimentul de
noutate scandaloasă cu care a fost întampinată expunerea
pragmatică tinută sub cupola Academiei la 1 iunie 1884,
îsi are motivarea aiurea. Noutatea constă în faptul că
într-un dictionar unic Hasdeu intentiona să încorporeze
substanta altor trei: pe lângă dictionar - vocabularul
propriu-zis - voia să includă un dictionar etimologic si
un altul onomastic, plus două antologii: una de
literatură populară, cealaltă de material folcloristic
si etnografic. Scandalul venea din faptul că un program
de asemenea proportii, pentru înfăptuirea căruia era
nevoie de un regiment de savanti, îsi propunea să-l
aducă la îndeplinire de unul singur.
|
Răzvan
si Vidra - prefată de B.P. Hasdeu
|
Această
dramă este, sau cel putin as fi dorit să fie, o
producere literară psihologică si istorică.
Din punctul de vedere literar, am avut a mă lupta cu
dificultatea versificatiunii, sporită astă dată prin o
altă dificultate si mai mare, anume acea de a scri în
limba românească din secolul XVI, fără neologisme si
fără inversiuni moderne.
În privintă psicologică, mă îngreuia varietatea
caracterelor ce le introdusei în cadrul dramei mele:
caracterul înfocat, generos, eroic si impresionabil al
lui Răzvan; caracterul ambitios, imperativ si orgolios
al Vidrei; caracterul avar si las al lui Sbierea, două
caractere de tăran românesc personificate în mos Tănase
si în răzasul; în fine, nu stiu dacă am reusit, dar
intentia mea a fost de a da fiecărui personaj, chiar si
dintre cele mai secundare, câte o nuantă proprie si
obiectivă.
În fine, în privinta istorică, avui în vedere două
preocupatiuni deopotrivă importante: istoria epocii în
genere si istoria lui Răzvan în parte.
Din cronicarii nostri noi stim numai atâta că finitul
secolului XVI a fost unul din perioadele cele mai
oligarhice din analele României. Această luptă de ură,
între boieri si popor, între cei avuti si cei săraci,
între cei apăsati si cei ce apăsau, eu m-am încercat a o
face pe cât se putea mai plastică în actele I si II. În
zadar ar voi cineva să mă acuze de aluziuni la
actualitate: mai repet o dată, eu am voit a depinge
aristocratia si democratia românească din secolul XVI,
iar nicidecum mârâiturile partitelor de astăzi. Afară de
aceasta, pentru a complecta tabloul istoric al epocii,
am găsit loc de a schita unele institutiuni si
obiceiuri, neatinse de cronicarii nostri, dar conservate
din întâmplare în documente, în legislatie sau în
traditiuni.
Cât priveste istoria lui Răzvan, în specie, răposatul
Bălcescu scrise în România literară o biografie foarte
erudită, a acestui brav aliat al lui Mihai. I-a scăpat,
însă, din vedere, două împrejurări destul de
interesante: anume, dintâi că mama lui Răzvan fusese
româncă; si al doilea că Răzvan a fost pe lângă
Aron-Vodă nu agă, ci hatman, după mărturia lui Miron
Costin.
În sfârsit, mă vor întreba unii: de ce n-am lăsat pe
Răzvan să domnească cinci luni, precum a domnit în
realitate? si de ce nu i-am permis a muri în teapă?...
Răspunsul e lesne de făcut. Pe de o parte, într-o dramă
cinci luni este un simplu moment, iar pe de altă parte,
nimic nu poate fi mai putin dramatic decât o teapă.
Istoria ne spune în bloc că Răzvan domni foarte putin si
muri într-un mod tragic în urma unei bătălii cu invazia
polonă.; ei bine! opera mea nu contrazice deloc aceste
două fapte sintetice.
|
|
|
 |
| |
|
 |